1

Symfonisk festkonsert - Festspillene Helgeland

Toppenkurset og Festspillene Helgeland inviterer til Symfonisk Festkonsert i Mosjøen Kulturhus.
Siden Toppenkursets symfoniske satsning startet i 2006, har flere hundre musikere fra Nordland, Norge og utlandet deltatt og fått noe av sin første symfoniorkestertrening i Toppensymfonikerne. Orkesteret flommer over av spilleglede og vilje, og mottar hvert år stående ovasjoner fra et godt vant publikum.

Dirigent: Nicholas Carthy
Solist: Daniel Noll (harpe)

Program:
Die Moldau - Smetana
Harpekonsert - Boieldieu
Symfoni nr 8 - Dvorak

Programomtaler

Die Moldau av Bedrich Smetana

«Die Moldau», eller «Vltava» som stykket heter på tsjekkisk, er en sats hentet ut i fra orkesterverket «Ma vlast» (Mitt fedreland), skrevet av tsjekkiske Bedrich Smetana i mellom 1872 og 1879. Verket består av til sammen seks symfoniske dikt som hver for seg tar lytteren med på en reise til den bøhmiske landsbygda med sine storslåtte slott, langstrakte elver og de Tsjekkiske legender og folkeeventyr. Die Moldau er verkets andre sats og samlingens mest kjente stykke. Mye likt Jan Gunnar Hoffs kritikerroste verk «Vaapstenjeanoe», som ble urfremført ved åpningskonserten til Festspillene Helgeland 2020 og skildrer elven Vefsnas reise fra sitt utspring i Børgefjell til dens mektige utløp i Vefsnfjorden, følger vi i Smetanas symfoniske dikt elven Vltava. Musikken tar oss i begynnelsen av satsen til elvas kilder i Böhmerwald-fjellene hvor bekkene renner sammen og forener seg. Floden renner videre gjennom de den gang store bøhmiske skoger hvor man kan høre jakthorn i det fjerne og ved gresslettene opplever man bryllupsfester med sang og dans. Man møter også på vannymfene ved nattestid, og kjenner på elvens hurtige kast gjennom Johannes-strykene før den siden roer seg ned, og bred og mektig renner igjennom Praha og forbi det historiske slottet Vysehrad ved Karlsbroen i byens sentrum.

Harpekonsert i C-dur av François-Adrien Boieldieu

François-Adrien Boieldieu blir ofte kalt for «Den franske Mozart» og var en sentral figur i det franske musikklivet på overgangen mellom 1700- og 1800-tallet. Boieldieu vokste opp i kjølvannet av Den franske revolusjon i 1789 og startet sin karriere som musiker og komponist i perioden som historikere ofte kaller «Skrekkveldet». På tross av store uroligheter i Frankrike klarte Boieldieu likevel å gjøre stor suksess med sine operaer i Paris, noe som la til rette for at han rundt århundreskiftet ble ansatt som hoffkomponist til Tsaren ved den kongelige hoffet i St. Petersburg. Hans harpekonsert skrevet i 1801, da han kun var 20 år, regnes som en av harpelitteraturens store mesterverk. Musikken beskrives gjerne som luftig og lett, aldri for drømmende eller lidenskapelig, men heller behagelig og av franske eleganse.

Symfoni nr. 8 av Antonin Dvorak

Antonin Dvorak regnes som en av musikkhistoriens aller største komponister, på linje med Beethoven og Brahms, og hans ni symfonier er blant det aller fremste repertoaret skrevet for symfonisk besetning. Da Dvorak ved sitt sommerhus i Vysoka i Böhmen i 1889 startet arbeidet på sin 8. symfoni satt han med en tanke om å gjøre noe nytt med hvordan han skrev symfonier på. Hans 7. symfoni, skrevet i tonearten d-moll, ble komponert kort tid etter Dvorak hadde hørt Johannes Brahms 3. symfoni ved en konsert ved Nasjonalteateret i Praha. Symfonien var sterkt inspirert av Brahms komposisjonsteknikk, samt de politiske urolighetene og undertrykkelsene fra det østerrikske Habsburgdynastiet. Den 8. symfonien skulle samtidig stå for noe nytt. Symfonien er skrevet i G-dur, en toneart som på grunn av sin resonans til de løse strengene til strykerne ofte kjennetegnes som en av de lyseste og åpneste toneartene. Musikken er langt lystigere og optimistisk enn hans tidligere symfonier og står også i kontrast til periodens generelle vektlegging på musikkens og livets dypere mening og rekkevidde. Symfonien har fire satser, likt en tradisjonell symfoni. Satsene innad er derimot strukturert på noe, til da, uvanlige måter, hvor temaene til tider utvikler seg nærmest på en improvisert måte. Dvorak klarer likevel å samle trådene på mesterlig vis. Gjennom symfonien, som er relativt kort i forhold til hans andre symfonier, presenteres publikum for en hel verden av fantastiske melodier og harmonier, et glansbilde av Dvoraks musikk og hans elskede Böhmen.

Billetter til Symfonisk festkonsert - Festspillene Helgeland

Vis hele programmet
_
_
_